Po unieważnieniu poprzedniego postępowania przetargowego dotyczącego zaprojektowania i wybudowania obejścia Pilzna w przebiegu drogi krajowej nr 73 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła nowy przetarg. W poprzednim najtańszą spośród siedmiu ofert złożyła Eurovia, jednak i ta znacząco przewyższyła budżet inwestycji.
Pilzno to liczące 5 tys. mieszkańców miasto w województwie podkarpackim. Przebiegają tu droga krajowa nr 94, która omija zabudowę miejską od strony północnej, oraz droga krajowa nr 73. Druga spośród wyżej wymienionych tras omija wprawdzie ścisłe centrum Pilzna, jednak przecina zabudowę mieszkaniową we wschodniej części miasta. Krzyżuje się także z licznymi drogami poprzecznymi i jeszcze liczniejszymi zjazdami do posesji. Dlatego budowa obejścia Pilzna została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic jako jedna z ośmiu inwestycji planowanych do realizacji na Podkarpaciu.
Przypomnijmy, że początek obwodnicy zaplanowano na skrzyżowaniu wspólnego przebiegu DK nr 73 i DK nr 94, omijającego Pilzno od strony północnej, z dalszą częścią DK nr 73 w kierunku południowym. Na skrzyżowaniu ulic Lwowskiej i Wiaduktowej przewidziano budowę ronda ronda. Następnie obwodnica przetnie rzekę Dulczę, kierując się na południe i na wschód względem istniejącego przebiegu. Włączenie do istniejącego przebiegu DK nr 73 przewidziano na wysokości miejscowości Strzegocice w odległości nieco ponad 1 kilometra od skrzyżowania z drogą gminną. Nowy fragment będzie miał ponad 2,5 kilometra długości. Co oczywiste, zostanie wybudowany w standardzie właściwym drodze głównej ruchu przyspieszonego (klasa techniczna GP).
W dniu 16 grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przekazane zostało nowe ogłoszenie o przetargu na realizację inwestycji w systemie “projektuj i buduj”. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy obwodnicy Pilzna – poprzedni przetarg został unieważniony.
O otwarciu ofert informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” na początku lipca – najtańszą ofertę, wycenioną na 88 mln zł, złożyła Eurovia. Przyczyną unieważnienia przetargu był fakt, iż wszystkie oferty (w tym najtańsza) wyraźnie przekroczyły kosztorys zamawiającego, określony na kwotę niespełna 82 mln zł.
Licząca 198 kilometrów długości DK nr 73 przebiega w osi północ-południe przez obszar województw świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego, łącząc drogę ekspresową S7 w miejscowości Wiśniówka koło Kielc z Jasłem, gdzie łączy się z drogą krajową nr 28. Oprócz obejścia Pilzna na trasie powstanie szereg innych obwodnic. W województwie świętokrzyskim
trwa już budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej w pobliżu Kielc. W listopadzie ogłoszono natomiast
przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Brzostku i Kołaczyc. Z kolei w tym miesiącu
otwarto oferty w przetargu na realizację obwodnicy Jasła. Tym samym to właśnie na Podkarpaciu trasa zmieni swoje oblicze w największym stopniu.